En Shelford 5088 i et studio ved havet
I slutten av 2014 ble den første Limited Edition Shelford 5088-konsollen installert i et meget avsidesliggende og veldig vakkert studio på kysten utenfor Ålesund. Her er et intervju med tre hovedpersoner bak studioet: Ante, Henning og Terje, fra Ocean Sound Recordings.
Kan du fortelle oss litt om studioet deres? Når ble det startet, og av hvem?
Ocean Sound ble først etablert i et naust i 2005 som et privat studio for det norske bandet The Margarets. De hadde veldig god sans for analogt utstyr og kjøpte noen fine båndmaskiner, påhengsmotorer og klassiske mikrofoner. Snart kom det mange forespørsler fra band som ønsket å spille inn i naustet. Det tok ikke lang tid før stedet var proppfullt av utstyr og instrumenter, og ideen om å designe et spesialbygd studio ble født.
Hva gjør det til et så spesielt sted?
Den fantastiske beliggenheten er 10 meter fra Atlanterhavet, vi har flott utstyr, vellydende rom og et imøtekommende personale. Studioet ligger på en liten øy, og klienter kan isolere seg fra omverdenen og virkelig fokusere på innspilling. Det er likevel bare en 10-minutters kjøretur fra flyplassen til studioet, og fra studioet til Ålesund, nærmeste by. Kunder kan fly til Ålesund lufthavn direkte fra byer som Oslo, London og Amsterdam. Studioet ligger "ved verdens ende" - men på den annen side er det veldig lett å komme hit. Kunder kan også jobbe i studio 24 timer i døgnet og sove i en av våre åtte senger.
Så hvordan hørte du om Rupert Neve 5088-konsollen? Hva fikk dere til å velge det?
Vår venn, produsenten Nick Terry leide vårt studio B-mikserom i ett år og hadde med seg sin egen 5088. Vi ble virkelig imponert over byggekvaliteten og lyden. Da Shelford-modulene ble utgitt i 2013, visste vi at vi hadde et reelt alternativ for å erstatte vår gamle Neve VR60. Og slik gjorde vi.
Hvordan høres konsollen ut, og hvordan har den hjulpet dere? Hva er dere favoritt ting med Rupert Neve 5088?
Vi kan si mye om detaljene i lyden, men den beste måten vi kan beskrive den på er: Fantastisk!
Vi var veldig glad i vår gamle VR60, men vi har en veldig stram tidsplan i studio med begrenset tid for vedlikehold. Da 5088 er bokstavelig talt vedlikeholdsfri, kan vi bruke ekstra tid på å forbedre andre aspekter av driften. Våre 5088 med Shelford-moduler gjør det ekstremt raskt å få gode lyd på innspillingssøkter og passer fint inn i vårt kontrollrom og generelle stemning. En av de første øktene gjorde med den var en liveinnspilling i studio med 70-talls sound rockbandet Orango. Det var MYE mikrofoner i aksjon, og 5088 gjorde at alt gikk veldig greit og uanstrengt.
En favoritt ting med mikseren er tekstur-funksjonen som er fantastisk, men egentlig er det viktigste at du kan glemme tekniske detaljer og fokusere fullt ut på musikken. Rupert Neve 5088 både høres og ser fantastisk ut!
Hva slags annet utstyr er det i studio?
Vi har fire Studer-båndmaskiner, Pro Tools HDX, en Ampex ATR-102, to Neumann U-47-er, EMT 140-plate og masse utenbordsmotor. Vi har mange kunstnere som reiser hit med fly, så vi har også et godt utvalg av instrumenter, et Yamaha C5 flygel, Hammond B3, Wurlitzer, Rhodes, Yamaha CP-80, gitarer og forsterkere og mange alternative trommer.
Har det vært noen spesielt spennende artister, arrangementer eller hendelser i studioet i det siste?
Det foregår alltid mange spennende ting i studioet, og det er vanskelig å velge bare noen få høydepunkter. Vi har et variert utvalg av kunder som kommer hit for å spille inn. I løpet av en måned kan vi ha internasjonale artister som Travis og Arcade Fire som jobber her sammen med lokale kor og band. Alle våre kunder er viktige for oss og vi vil at alle skal oppleve Ocean Sound Recordings som et unikt studio.
Tusen takk for at du gjorde dette intervjuet med oss! Er det noe annet du vil dele?
Vi vil takke vår norske Rupert Neve Designs distributør PROLYD AS og Rupert Neve Designs for utmerket service og fremragende kvalitetsprodukter.
http://oceansoundrecordings.com
Bilder av Johannes Lovund og Kristin Stoylen.