AEA R44 er en av de sjeldne mikrofonene som har forblitt relativt uendret siden den ble introdusert, og den låter fortsatt fantastisk etter 75 år. Wes Dooley, en spesialist på båndmikrofoner av alle slag, har nå gjenopprettet 44-typen mikrofon til sin rettmessige posisjon i studioet. Etter å ha sporet opp ingeniørene som designet og bygde den originale RCA 44, skaffet AEA båndmateriale, laget verktøyene og maskinerte alle delene som var nødvendige for å bygge den originale RCA 44 B/BX-designen til sine opprinnelige spesifikasjoner, akkurat som den var på 1930-tallet. Etter år med møysommelig arbeid har AEA igjen begynt produksjonen av den viktigste båndmikrofonen gjennom tidene: AEA R44C.
AEA R44 i et nøtteskall:
- Vintage stil og lyd
- Bygget fra originalt RCA-lagerbånd
- Implementerer det beste av vintage design med moderne detaljer
- Flott for en rekke bruksområder
Vintage stil og lyd
RCA 44 båndmikrofoner har forblitt en essensiell del av studiolivet lenge etter at RCA sluttet å produsere dem i 1955. Lyden og responsen til 44 B/BX var ulikt noe annet tilgjengelig, og ble verdsatt for sin jevnhet, tilgivende natur og unike tonale balanse. Da samlere begynte å kjøpe opp RCA 44-mikrofonene gjennom 90-tallet, ble tilgjengeligheten av denne fantastiske båndmikrofonen til studioet sterkt truet.
Bygget fra originalt RCA-lagerbånd
44 var RCAs beste mikrofon fra 1930-tallet til 50-tallet. Er AEAs R44 så bra? Både lyttere og målinger sier at R44 er bedre, og AEA har lyttet til både brukere og tidligere RCA-ingeniører i over 25 år. De starter med å bruke kun båndmateriale som opprinnelig ble produsert for RCA. Dette er den beste måten å sikre at AEAs R44 båndmikrofoner er så nærme som mulig vintage RCA 44s.
Implementerer det beste av vintage design med moderne detaljer
Deretter bruker de moderne magnetteknologi som er mye mer robust enn periodemagneter. AEA kombinerte også det originale amerikanske udempede bånddesignet med de britiske RCA 44-innovasjonene som reduserer vekten og humfølsomheten. R44-designet går imot all nåværende båndmikrofonproduksjon. Den er stor og tung når andre mikrofoner er mindre og lettere. Det interne båndelementet er langt det lengste, og resonansinnstillingen er den laveste av dagens båndmikrofoner. Det er et rent udempet bånddesign, en tilnærming som har vært ute av produksjon i over 50 år mens den fortsatt er i kontinuerlig studiobruk. Den er annerledes, og lyden er unik.
Flott for en rekke bruksområder
R44 låter bra på alt. La den stå fremme og bruk den når du trenger å gjøre et raskt opptak. Bruce Swedien liker dem spesielt godt på vokal, Joe Chicarelli på saksofon, Allen Sides på elektrisk gitar. Alle har en favorittbruk, og alle finner at de låter bra overalt: messing, treblåsere, perkusjon, strenger eller stemmearbeid.
Funksjoner:
- En nøyaktig reproduksjon av den originale RCA båndmikrofonen
- Bruker samme båndmateriale som originalen
- Bygget til de høyeste studiostandardene mulig
- Enkelt membran figur 8 båndmikrofon
- Høy null-akse avvisning
- Tilpasset AEA-transformator
- Høy SPL-kapasitet, maks nivå på 140dB pluss over 200Hz
- Lav egenstøy
- Konsistent polarrespons
- Opererbar i miljøer med høy luftfuktighet
- Låter like bra eller bedre enn den originale RCA 44
- Driftsprinsipp: hastighetsmikrofon
- Frekvensrespons: under 30 Hz til over 20 kHz
- Maksimal SPL: 140 + dB SPL over 200Hz for 1% tredje harmoniske
- Utgangsfølsomhet: 2,25 mV / Pa i uladet krets
- Utgangsimpedans: 270 ohm bredbånd
- Anbefalt last: 1,2 K ohm eller større
- Strømforsyning: ikke nødvendig eller anbefalt
- Polaritet: Pin 2 høy for positivt trykk på forsiden av mikrofonen
- Kontakt: XLR-3M koblet til en to-meters fast kabel
- Polar mønster: naturlig toveis mønster
- Horisontal: nivå endres med vinkel, frekvensrespons er konsistent, -90 dB null ved 90 / 270 grader
- Vertikal: nivå endres med vinkel, redusert HF-respons over og under 0/180 graders akse, null ved 90/270 grader
- Båndtykkelse: 1,8 mikron (0,0000018 meter) av rent aluminium
- Båndbredde: 4,7 mm
- Båndlengde: 59,7 mm